Práva pacientů (podle zákonů 20/66Sb., 48/97 Sb. a 256/92 Sb.)

Pacient má právo:

  1. na zachování mlčenlivosti o skutečnostech, které se zdravotnický pracovník dozvěděl v souvislosti s ošetřováním nebo léčbou
  2. na veškeré informace o svém zdravotním stavu
  3. získat od svého lékaře potřebné informace pro zasvěcené rozhodnutí před zahájením nového diagnostického nebo terapeutického postupu
  4. odmítnout léčbu a být informován o důsledcích svého rozhodnutí
  5. na soukromí při ošetřování nebo léčbě
  6. na bezplatné preventivní vyšetření sledující zachování nebo zlepšení zdravotního stavu a aktivní přístup zdravotnického zařízení k preventivním prohlídkám
  7. podílet se na kontrole poskytnuté zdravotní péče
  8. nejméně na jeden léčivý přípravek v každé skupině léčivých látek hrazený ze zdravotního pojištění
  9. na prostředek zdravotnické techniky, hrazený ze zdravotního pojištění v základním provedení nejméně ekonomicky náročném v závislosti na míře a závažnosti zdravotního postižení
  10. na úplný výpis z účtu a evidence své zdravotní pojišťovny
  11. na poskytnutí jednou do roka bezplatně, nebo za přiměřenou úplatu kdykoli, na požádání zprávu o informacích uchovávaných o své osobě v evidenci provozovatele informací, například o zdraví
  12. na lékařskou službu první pomoci a ústavní pohotovostní službu
  13. na lékařské ošetření rychlou záchrannou službou do 13 minut ve městě a 19 minut mimo město
  14. na bezplatný výdej léků v lékárně, pokud není stanoven doplatek ze zákona
  15. na ohleduplný, citlivý a důstojný přístup při léčbě