Únava

Únava je fenomén, který patří do našeho života. Každý člověk někdy pociťuje únavu. Je reakcí na fyzickou a pracovní zátěž, emoční vyčerpání, stres. Cítí-li se zdravý člověk unavený, znamená to, že organismus si říká o odpočinek, brání se další zátěži. V tomto případě funguje únava jako přirozený obranný mechanismus organismu. Dostatek spánku a relaxace únavu odstraní a další den se již člověk zase může věnovat dalším aktivitám. Únava je však také častým průvodním jevem nádorového onemocnění. Odborníci ji také označují jako vyčerpanost.

Několik drobných rad

Odpočívejte. Hodně spěte v noci a zkuste odpočívat i během dne. Stanovte si nejdůležitější aktivity. Pečlivě si plánujte, co musíte za den udělat.. Snažte se rozdělit si úkoly. Nestyďte se požádat o pomoc rodinu, přátele. Zvažte, zda nemůžete využít služeb například pečovatelky. Informujte se o možnostech pomoci u sociálních pracovnic MOÚ. Jezte vše, na co máte chuť. Snažte se o pestrou stravu. Pokud hubnete, nevyhýbejte se ani energeticky bohatým jídlům- např. smetanovým jogurtům, smetanovému sýru apod. Na nákup si pořiďte tašku s kolečky. Pohybujte se pomalu. Odpočívejte. Pokud dlouho ležíte, vstávejte pomalu. Nejprve se posaďte na posteli, pak se postavte, rozhlédněte se a teprve potom se vydejte na cestu. Při žehlení se posaďte. Pokud si chystáte prádlo do pračky, posaďte se. Při vaření se posaďte. Posaďte se ve sprše. Noste volné oděvy. Oblékání trička se zipem nebo knoflíky Vám ubere méně energie než oblékání trička přes hlavu.

Aktuální informace najdete na webových stránkách www.anemie.cz

Dr. Šachlová (s pomocí textu Janssen Cilag)