Jak zvýšit obsah bílkovin v potravě

Nechtěný úbytek hmotnosti je někdy prvním projevem nádorového onemocnění. Úbytek hmotnosti je pouze jednou stránkou značně komplikovaného metabolického stavu. Při nádorovém onemocnění je narušena chuť k jídlu, je narušený metabolismus tuků, bílkovin a cukrů. Může dojít k významným ztrátám svalové hmoty Pokud není váhový úbytek a ztráta bílkovin včas řešena, může to vést ke komplikacím v hojení ran, je větší riziko infekcí, může být snížena odpověď na onkologickou léčbu. V řadě nemocnic jsou pacientům k dispozici nutriční terapeutky nebo lékaři- nutricionisti. Množství informací o příjmu stravy a nutriční podpoře najdete např. na www.mou.cz nebo www.linkos.cz. Najdete zde i odkaz na nutriční ambulanci dle mapky, lékař může v indikovaném případě předepsat nutriční podporu i na recept.

Které potraviny jsou bohaté na bílkoviny?

Tvrdý sýr

Můžete ho rozpustit na pečivo, na rybí maso. Nastrouhat a přidat k polévkám, zeleninovým jídlům, bramborové kaši, rýži, těstovinám.

Tvaroh

Mixovaný s ovocem (na sladko), se zeleninou, sardinkami (na slano). Přidat k těstovinám, vaječným jídlům, omeletám. Použít se želatinou, pudinkem, s lívanci...

Sušené mléko

Přidat k mléčným koktejlům, vaječnému krému, pudinku. Ke každému šálku mléka přidat 1 polévkovou lžíci sušeného mléka. Přidat ke smetanové polévce, do bramborové kaše, pečiva.

Jogurt, zmrzlina

Přidat do mléčných nápojů, koktejlů, zamíchat do ovoce, do kompotu, do pomazánek. Jogurt do těsta, na moučníky.

Vařená vejce

Nasekat nadrobno, přidat k salátům, dresinkům, zelenině, do nákypů, pomazánky.

Vaječný bílek

K přípravě bílkové sedliny i ve větším množství. Na trhu jsou potraviny z vaječné bílkoviny (Šmakoun).

Vaječný žloutek

Přidat do bramborové kaše, zeleninového pyré, špenátu, omáček, polévek, pomazánek, do mléčných nápojů, pudinku a tvarohu. K přípravě vaječného krému s použitím kondenzovaného mléka.

Maso

Různá úprava, nasekané k zeleninovým salátům, do rizota, masových nákypů, polévek, omáček, omelet.

Rybí maso

Ryby jsou cenným zdrojem bílkovin a omega 3 nenasycených mastných kyselin

Luštěniny

Podle snášenlivosti přidávat do polévek, nákypů, salátů, pomazánek.

Sója, tofu

K přípravě pomazánek, krémů, omáček, polévek, zapečených těstovin, salátů, i k přípravě sladkých desertů.



Zdroj PSNPO- www.linkos.cz